Přijímací zkoušky 2009 Podvod nebo komedie
Postupně přicházejí první uchazečky, plní střední lavice a hlavně zadní od katedry.
Skupinka pěti od Berouna sedí téměř pohromadě pak ještě pár si sedá ať nejsou v předu.
Na ty další nezbývá mnoho volby, do první lavice to ne, a k někomu si přisednout? ale ke komu?
Nikoho neznám, o čem si povídat. Druhá řada přijde vhod, ale vedle dveří, přeci jen není to přimo před katedrou, tak je to dobré.
Osm hodin pryč a před tabulí je prázdno. Kdo přijde, jaké to bude, všichni se baví, si povídají a a co já, jak je, jak je mě?
Oni jsou snad všichni vpohodě? Nojo když jsou tu kamošky, to je jim hej, možná si pak i navzájem poradí.Ve mě se to všechno klepe. Ne to není tréma, to není stres, jen nevím co bude a co se chce, jsem tu vůbec správně?
Rozlížení po třídě, hledání záchytných bodů, mnoho otázek, ale žádné odpovědi, vše je nové, jiné, veliké o co se zachytit, jen ať už to začne, nebo ať už to skončí, to čekání, na co čekáme? snad už tu jsme všichni, třída se už neplní, přišli jsme včas a na chodbě také nikdo nestojí. Školní zvonek nezvoní, tak na co čekáme? Snad všechno kolem sebe mam prohlídnuto prostudováno tisíckrát dokola, na co se tedy čeká. Koukám před sebe, lehce vlevo směrem ke katedře a nic se nemění.
Otáčím se za pravým ramenen, někdo v obleku tam stojí. Tmavé vlasy, šedé sako, ve ve dveřích nakročený. Rozlíží se po třídě a jakoby si každého měří. Párkrát kolem dokola, koukl i několikrát na mě, jako by přeskočil ale všimnul si. Kdo to je, nikomu se nedívá do očí. Tak kdy už to začne? Kdo to je, ten zvláštní pohled. „To je učitel“ ze mě vylítne jen polohlasně. Při těch písmenech to uvnitř zaduní, pohlédl ke mně, jak když se celá vež otočí a co teď přijde? Co bude ? Nádech na uklidnění nepomáhá, další slova písmena uvnitř jsou zastavena, raději ne, nemluvím, nebo se něco stane.
Třída je téměř plná.
Jen pár míst v lavicících dvou zadních a také tady ve předu u dveří
Blondýna, světlé vlasy, nápadně odbarvené, to nelze přehlédnout, nesmím se zastavit pohledem, to ne, to nelze.
Již si mě všimli a nejedna se podívala, kdo že to ve dveřích stojí.
Mladá světlovlasá se podruhé natočila, zpět, nádech, hledá odpovědi, kdo že to tu stojí?
Ta simpatická blondýna je vystrašená.
Ještě další mě registrují.
Jsou vážně vystrašený, začíná se později, je to posunuté, proč, co se děje?
Takhle nervozní je nemohu nechat a když se tak blondýnečka podívala a témeř v strachu se otočila zpět, aby byla neviditelná, řekl jsem si, to je nemůžu nechat se trápit, musím jim nějak pomoci.
Má nakročená levá noha směrem ke konci třídy zůstala stát.
Všechny dámy již mě odhadli, kdo že to tu je, hledí a čekají.
Ženský jsou vystrašený, vtom je nemůžu nechat, trochu jim pomůžu, než se objeví, kdo má. Zatím jsem tu já a pak se uvidí.
"Dobrý den dámy. Tak vás tu vítám, jsem rád, že jste dorazily.
"Jaká byla cesta, jak jste se sem těšily?
Pár frázovitých otázek a přitom si promýšlím, co budu říkat dál.
"Doufám, že se vám tu bude líbit, …
jak to zaonačím, nepředstavil jsem se, ale nějak to musím našroubovat, kdo jsem, ale nelhat a zaroveň neprozrazovat.
"…budeme se zde pár let potkávat, kdo je tu rád?“
"Tak kdo umí anglicky, přihlaste se"
pár rukou, hlavně vpravo vzadu se zvedlo.
"Kdo umí německy"
něco málo uprostřed.
" A kdo umí latinsky"
nic, po obou jazycích ještě takové otázky a vystrašení
"No nevadí"
Zhodnotil jsem to smutným hlasem, že bylo jasné, jak je to důležité.
Ano správně, některé dámy zareagovaly, že je jim jasné, že o latinu také tu poběží, ač to cítí jako podvod, hned na začátku se ptát na jazyky, tak zatím se nebouří.
Tedy vtipné otázky a některé usazující se střídají.
Pomalinku to znich opadá, ta nervozita, stres je v rytmu jak se ptám i odpovídám.
Již je to dlouho a nikdo nepřichází, nepřemýšlín nad dalším tažením, ale ještě jsem se nezaptal jak jsou nervozni.
"Tak jste nervozni? jak vám je"
"Kdo je nervozní, ať se přihlásí"
"Nikod, nikdo se nehlásí, nikdo není nervozní"
no je to jasné, nikdo se nepřizná.
"Tak si uděláme test, podíváme se jak jste nervozní, dejte ruce před sebe a koukneme se"
sám napřahuji obě ruce dobpředua ani snimi nemusím moc klepat, oni vybrujou sami.
Prsty mi skáčou jak šváby na plotně. Klepou se jak veverky na stomě.
Jak to, vždyť já nejsem nervozni, ja přeci nemám trému, nemám obavu.
Sundaváš znich strach, nervozitu, usmívají se a sám letíš jak rychlík do zazděnýho tunelu.
Ani nekoukám na dveře, jsou stále po mě zavřený, raději je nesleduji, však oni se otevřou, ale teď to ještě není.
Na co se zeptat, co bych rád věděl, není co. Hlavně se většina nepřiznává, že těžká je i angličtina.
Stejně jsou to ženský, těm jazyky jdou, mají statisticky výhodu, ale porovnání mi teď nejsou platný.
Ještě pár vtípků, rozveselit, teď už se mohu dívat téměř do očí, takovýto pohled se mi již napoštěstí.
Teď mě poslouchají, nebojí se a až budu jejich spolužák, možná je ani nebudu zajímat, no ikdyž po téhle šarádě, kdo ví, jak to dopadne. Ale zatm je podium mé. Kdyz chci tak se teměř všechny smějou, zmením tón a utichnou a zaleknou se, naslouchají a já to měnímm, jak takty v tanečních a znovu se nadechuji a se smějí, paráda, tak nam to spolecně jde.
Ani odedveří, ani od katedry jsem si nevybral žádné lepsi misto, což je mi lito, neni z čeho vybírat, žádné výhody, ským si budu povídat, kdo mi kde bude simpaticky, komu radit a kdo mě podpoří hlavně v té anglině. Kupodivu, tedy zcela jasně, volná místa jsou v první a druhé řadě, vždy jedno v lavici, ale ač je to na dva kroky, jakoby to bylo tak vzdalene.
Kupodivu co je dál a vzadu, jakoby bylo to jednodussi a na krok blíže.
"Tak a teď dovote, abych uvítal další osobu povolanou"
" A já si půjdu kvám někam přisednout a budu tu svámi pokračovat"
Asi ředitel, nebo kdo to je, vchází, pozdraví, zaním ta paní.
Celá šaráda tím je zachráněná, střih obrazu pohledu a na něj se dívá celá třída.
Bez jakékoli otázky na mě, nebo na ostaní, kdo jsem pokračuje. Ani omluvení za zdržení, takže moji roli neschazuje.
Stejně jako ostatní poslouchám malý úvod o škole a že je zástupce ředitelky a že škola je taková větší rodina…
V pár budech řekl, kolik bude zkoušek, v kterém patře, stejně tomu nikdo nerozumí kde je co, ale kazdy mu to odkyvne a nikdo si nic nepamatuje. Je to sice na chodbě na tabali, ale stejně je to k nepochopení.
Zástupce tu byl chvilku, pak odchází
Oznamuje se známým našim, že Slávu na školu přijali.
Můžeme stím nesouhlasit, můžeme se dohadovat, ale to je tak jediné co s tím můžeme dělat.