Desatero – pohledy na dělení
Desatero přikázání
Jednotlivá přikázání Desatera dělí podle tradic a číslují odlišně. Číslování desatera podle Tóry bere sebepředstavení Boha jako samostatné první přikázání.
Sebepředstavení Boha
Číslování (A) v pravoslavných a reformovaných církví ponechává první dvě přikázání (tzn. příkaz monoteismu a zákaz zobrazování Boha) rozdělené.
Číslování (B) běžné v katolické církvi a luterských církvích tyto dvě sloučilo a rozděluje naopak poslední přikázání. Toto číslování zachovává sled knihy Exodus.
Představení soboty
Oba výčty v Exodu a Deuteronomiu se liší především základem příkazu sobotního odpočinku – Exodus jej považuje za sedmý den stvoření, Deuteronomium za den vyjití Izraelitů z egyptského otroctví.
Zkrácený zápis
Letniční církve, evangelikální hnutí a svobodné církve většinou přejaly znění Desatera doslovně, naopak ostatní křesťanské církve obvykle využívají kratšího textu, které poprvé používal pro katechezi sv. Augustin.
Tóra | A | B | Text Exodus Ex 20,1-17 |
Text v Deuteronomiu | Katechetická formule |
1. | 1. | Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. | Já jsem Pán, tvůj Bůh: | ||
2. | 1. | Nebudeš mít jiného boha mimo mne. | Nebudeš mít jiné bohy mimo mne. | ||
2. | Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají. | Nevezmeš jména Božího nadarmo. | |||
3. | 3. | 2. | Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jméno zneužíval. | ||
4. | 4. | 3. | Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách. V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý. | Dbej na den odpočinku, aby ti byl svatý, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh. Šest dní budeš pracovat… ani tvůj host, který žije v tvých branách, aby odpočinul tvůj otrok a tvá otrokyně tak jako ty. Pamatuj, že jsi byl otrokem v egyptské zemi a že tě Hospodin, tvůj Bůh, odtud vyvedl pevnou rukou a vztaženou paží. Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku. | Pomni, abys den sváteční světil. |
5. | 5. | 4. | Cti svého otce a svou matku, abys byl dlouho živ na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh. | Cti svého otce i matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, abys dlouho byl živ a dobře se ti vedlo na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh. | Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na zemi. |
6. | 6. | 5. | Nezabiješ. | ||
7. | 7. | 6. | Nesesmilníš. (dosl. Nezcizoložíš) | ||
8. | 8. | 7. | Nepokradeš. | ||
9. | 9. | 8. | Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví. | Nepromluvíš křivého svědectví. | |
10. | 10. | 9. | Nebudeš dychtit po domě svého bližního. | Nebudeš dychtit po ženě svého bližního. Nebudeš toužit po domě svého bližního ani po jeho poli ani po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu. | Nepožádáš manželky bližního svého. |
10. | Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu. | Nepožádáš statku bližního svého. |
Podle „dvou desek Zákona“ se vžilo dělit v katechezi Desatero na 1. a 2. desku: 1. = vztah k Bohu; 2. = vztah k lidem. Křesťanská tradice ovšem začíná 2. desku příkazem úcty k rodičům, Židé jej řadí ještě k 1., neboť vztah rodičů a dětí je považován za náboženskou záležitost – Bůh je třetím partnerem při plození dítěte.
Vědecká analýza Desatera někdy považuje přikázání o víře v jediného Boha za součást 1. židovského přikázání („Já jsem Hospodin, tvůj Bůh …„); přikázání o nezobrazování Boha za samostatný článek (jako v evangelické tradici) (Filon Alexandrijský, H. Gese).
Čerpáno z : http://cs.wikipedia.org/wiki/Desatero